Presentat el nou saló de packaging i arts gràfiques PACGRAF CUBA

Amb l’aval d’Hispack i Graphispag , els dos grans salons de referència a Espanya per a la indústria del packaging i la comunicació gràfica, Fira de Barcelona i el Grup Empresarial Palco van presentar la setmana passada a la Ciutat Comtal la primera edició de PacGraf Cuba, la fira monogràfica per als sectors d’envàs , embalatge i arts gràfiques que tindrà lloc del 7 al 9 de febrer de 2017 al recinte firal Pabexpo de l’Havana. En l’acte, al qual van assistir gairebé un centenar de persones gràcies a la col·laboració de Graphispack Associació i Amec-ENVASGRAF, es van donar a conèixer les oportunitats econòmiques i comercials de l’illa, així com l’experiència de tres empreses espanyoles del sector – Roure Tectosa , FERPA Graphic i Durero Packaging- que operen des de fa anys a Cuba.
La delegada de Fires i Exposicions de la Cambra de Comerç de Cuba, Miriam Martínez Delgado, va explicar la política del Govern cubà per impulsar el sector de l’envàs i embalatge (E + E), considerat estratègic per garantir el desenvolupament econòmic i potenciar especialment les indústries biofarmacèutica i alimentària, així com les exportacions. “Hi ha una demanda creixent i sostenible d’envasos i embalatges que la producció interna no satisfà”, ha indicat Martínez qui es va referir als plans d’inversió estatals per modernitzar el sector del packaging a l’illa, així com a l’obertura econòmica de Cuba i a les noves facilitats per promoure la inversió estrangera.
Cuba té gairebé 12 milions d’habitants i atreu cada any quatre milions de turistes. Tot i que el 60% dels productes es venen a granel i de l’obsolescència de les empreses locals d’E + E, hi ha la convicció que el packaging serà decisiu per  l’enlairament econòmic. En aquest sentit, Martínez va repassar les diferents modalitats perquè les firmes internacionals accedeixin al mercat cubà (a través d’empreses mixtes, empreses 100% amb capital estranger o amb contractes d’associació econòmica) i va explicar el projecte de la Zona Especial de Desenvolupament Mariel, situada a 45 km de l’Havana, oberta a acollir a la inversió estrangera.
País d’oportunitats
El director general de ROURE TECTOSA, Jaume Roure , va presentar els avantatges i inconvenients del mercat cubà , en què la seva empresa opera des de 1975. Aquest subministrador de materials , maquinària i accessoris per a envàs i embalatge va explicar les diferents etapes de la seva presència a Cuba, intentant durant uns anys fabricar directament allà, creant després una signatura distribuïdora i més recentment treballant només a través d’un representant comercial. Roure va animar a entrar a Cuba, la qual va definir com “un mercat molt interessant i amb enorme necessitat d’envasar pràcticament qualsevol producte”.
De la mateixa opinió, el director general de Ferpa Graphic, José Fernández, es va mostrar convençut de les oportunitats de negoci que ofereix Cuba, tot i les dificultats que ha vingut travessant el país. Aquesta empresa barcelonina especialitzada en maquinària d’arts gràfiques compte des de 2012 amb una oficina comercial des de la que distribueix equips d’impressió.
Per la seva banda, el director general de Durero Packaging, Ferran Esbrí, també va recomanar a les empreses assistents a l’acte anar a Cuba. “Els temes dels cobraments i pagaments s’està actualitzant, s’han obert línies de crèdit i hi ha un mercat amb gran potencial de creixement i una demanda a l’alça de maquinària gràfica, de packaging i de materials i consumibles, així com de serveis postvenda” , va assegurar Esbrí.
El directiu va explicar l’experiència concreta de la filial Durero Caribe, una empresa mixta que factura 12 milions d’euros a l’any i que treballa per a diferents indústries com la tabacalera, medicofarmacèutica, perfumeria, cosmètica i alimentària. Esbrí es va mostrar convençut que s’obre un període molt interessant a l’illa “per les altes previsions de creixement econòmic per als pròxims cinc anys, per la força del turisme, per la major col·laboració institucional i per l’impuls a la inversió estrangera en un entorn diferent que passa per la normalització de relacions amb els EE.UU”. Ferran Esbrí va aconsellar aproximar-se al mercat cubà “amb humilitat, ja que el que sabem aquí, pot no servir allà”.
Accés directe a Cuba a través de la fira
PacGraf Cuba forma part de la cartera de salons que organitzen Fira de Barcelona i el Grup Empresarial Palco a l’Havana. L’objectiu d’aquest esdeveniment professional és reunir els actors claus nacionals i internacionals de les indústries del packaging i les arts gràfiques per tal de donar suport a les empreses, generar noves oportunitats de negocis i oferir la possibilitat de contactar amb els principals compradors, minoristes , distribuïdors, ministeris de Cuba i inversors clau del mercat de l’illa i d’altres països del Carib.
El Grup Empresarial Palco s’encarregarà de la implementació del saló i de facilitar l’entrada al mercat cubà, mentre Fira de Barcelona assumeix la definició del concepte de fira, l’atracció d’empreses i la comercialització internacional. Les previsions passen per reunir 200 expositors i uns 2.000 visitants al recinte de Pabexpo, ocupant dos pavellons.
La directora de fires a Cuba de Fira de Barcelona, Clara Gràcia, va explicar que els expositors que participin en PacGraf Cuba 2017 compraran “metres cúbics, és a dir, superfície per exposar els seus productes i serveis a més de networking, ja que acudiran amb una agenda d’entrevistes prefixades amb empreses cubanes “.
La presentació va comptar, a més, amb la presència del director de la Unitat de Negoci de Packaging i Tecnologia industrial de Fira de Barcelona, Xavier Pascual, i de la cònsol general de Cuba a Barcelona, Mabel Arteaga, qui va celebrar la nova iniciativa firal i l’interès de les empreses espanyoles per invertir i establir relacions comercials amb Cuba, un país d’oportunitats que inicia la seva obertura al desenvolupament econòmic.
Barcelona, març 2016