Es compleixen 100 anys de la primera Fira de Mostres de Barcelona

Aquest mes d’octubre es commemoren els 100 anys de la primera Fira de Mostres de Barcelona, ​​creada per promocionar la indústria i el comerç, convertint-se en el precedent més proper de les fires com les coneixem en l’actualitat i que, juntament amb les grans exposicions de 1888 i 1929, forma part de la història de Fira de Barcelona i de la tradició firal de la ciutat. La Fira de Mostres de 1920 va suposar la gran cita firal internacional després de la I Guerra Mundial i va situar Barcelona al mapa d’Europa.

Celebrada al Palau de Belles Arts, a tocar del Parc de la Ciutadella, i al Saló de Sant Joan (actual passeig de Lluís Companys), la Fira de Mostres de Barcelona es va inaugurar el 23 d’octubre de 1920 i va obrir al públic del 24 d’octubre al 10 de novembre. Va reunir 250.000 visitants i va comptar amb la participació de 1.243 expositors, el 10% internacionals procedents d’Itàlia, França, Suècia, Anglaterra, Àustria, Holanda, Bèlgica, EUA, Argentina, Suïssa i República Txeca.

Destaquem algunes de les dades més rellevants (Font: Arxiu General de Fira de Barcelona):

  • El cartell va ser obra de l’artista valencià Pasqual Capuz, considerat un dels millors cartellistes de la meitat del segle XX.
  • Es van generar 15 milions de pessetes (90.361 euros) en transaccions econòmiques, el que va evidenciar el dinamisme comercial de la Fira de Mostres de Barcelona.
  • La publicitat va ser eina essencial de la seva promoció: es van distribuir arreu del món més de 40.000 cartells, díptics i anuncis publicitaris.
  • El preu de l’entrada va ser d’1 pesseta.
  • Es va presentar l’estand com a espai d’exposició, obrint una nova era en el paisatge firal. Molts d’ells van ser decorats pel prestigiós dramaturg i escenògraf Adrià Gual. Es van dissenyar 5 models estàndard, personalitzables pel client.
  • La I Fira de Mostres va suposar una revolució en el món firal des d’un punt de vista conceptual i organitzatiu: es van centralitzar els serveis a l’expositor i visitant, es van estandarditzar els espais d’exposició, i es va apostar per la col·laboració d’administracions i la ciutadania per contribuir a l’èxit del projecte.
  • Va ser aparador internacional de les innovacions de l’època, lligades a l’economia moderna i el consum: automòbils, medicaments, moda i productes de bellesa, màquines d’escriure i de calcular, vins i escumosos, equipament per a cuina i bany, joguines mecàniques, material fotogràfic i cinematogràfic, etc. Entre les més destacades, es va presentar una màquina d’escriure elèctrica que va generar l’admiració dels visitants.
  • En el marc de la I Fira de Mostres de Barcelona es va celebrar el Saló de la Moda, considerat ell primer certamen d’aquest sector a Espanya i un dels primers d’Europa.
  • Es van organitzar serveis especials per allotjar als visitants forasters i es van elaborar guies turístiques de la ciutat.
  • La premsa internacional va remarcar el caràcter cosmopolita de la ciutat i la seva capacitat per organitzar grans esdeveniments.
  • Durant els dies de celebració de la Fira de Mostres, es van organitzar conferències i actes culturals a la ciutat. El compositor Pau Casals va actuar amb la seva orquestra, creada també el 1920, al Palau de la Música amb motiu de l’esdeveniment.
  • En la seva cinquena edició (1924), la Fira de Mostres es va traslladar a Montjuïc, a les instal·lacions i terrenys que acollirien el 1929 l’Exposició Internacional de Barcelona.

Barcelona, octubre de 2020