Un Equiplast en creixement visibilitzarà el compromís sostenible del plàstic

Equiplast 2026 creix i es convertirà en el major aparador de la transformació sostenible de la indústria del plàstic i el cautxú. A un any de la seva celebració, l’esdeveniment que organitza Fira de Barcelona ja ha assolit el 80% d’ocupació prevista, confirmant l’interès de les empreses del sector per mostrar solucions més circulars, innovadores i eficients. Se celebrarà simultàniament amb Expoquimia, la trobada internacional de la química i les indústries de procés.

Del 2 al 5 de juny de 2026, Equiplast acollirà al pavelló 3 del recinte firal de Gran Via més de 400 empreses expositores –un 12% més que el 2023, i gairebé una tercera part d’elles internacionals–, reafirmant el seu lideratge com a saló de referència per a la indústria del plàstic i el cautxú al mercat ibèric i un dels més rellevants al sud d’Europa. L’increment en el nombre d’empreses participants fins ara reflecteix tant l’alta fidelització dels expositors de l’edició 2023 com la incorporació de noves firmes. D’altra banda, la contractació internacional avança a bon ritme. Després d’Espanya, els països que més expositors aporten a la fira, fins ara, són Alemanya, Portugal, Àustria, la Xina, Itàlia i França.

Una oferta més transversal

Com a novetat, Equiplast 2026 introdueix una nova sectorització de la seva oferta expositiva amb l’objectiu de reflectir de manera més transversal i qualitativa tota la cadena de valor del plàstic i el cautxú. Aquesta segmentació facilitarà el recorregut del visitant professional i potenciarà les oportunitats de negoci entre les diferents àrees. Equiplast26 revalidarà el seu perfil habitual de visitant qualificat i amb capacitat de decisió de compra. El 2023, el 46% de les 50 majors companyies espanyoles per volum de facturació en transformació de plàstic i reciclatge van assistir al saló.

Per ara, els sectors amb més representació són els de maquinària de transformació; equips i sistemes d’automatització; perifèrics, peces i components; matèries primeres i additius, així com motlles i matrius. Igualment, cal destacar el notable creixement de l’àrea de medi ambient i reciclatge, que pren un protagonisme renovat com a reflex del compromís del sector cap a models productius més sostenibles i circulars. Aquest espai es reforça amb la participació de recicladores, gestors de residus, fabricants de maquinària d’extrusió i valorització, startups i consultores ambientals, entre altres actors clau que estan redefinint el cicle de vida del plàstic.

Completen la sectorització d’Equiplast els productes plàstics semi elaborats i acabats, hardware i software específics, serveis de seguretat industrial i laboral i de subcontractació, així com centres de recerca i transferència tecnològica.

Entre les empreses confirmades hi figuren noms com AGI, Alimatic, Ar Sistemas, Arburg, Bada, BMB, Centrotécnica, Comercial Douma, Coscollola, Engel, Epsan, Gravipes, Guztec Polymers, Hasco, Husyca, Hydropyc, Imvolca, Mecasonic, Mircan, Netstal, Pena Grup, Promak Solutions, Protecnic, Tecnopol Snetor, Ultrapolymers, Unnox Group, WTS-Wapf Technological Solutions, Wittmann i Wursi Group.

El director d’Equiplast 2026, Xavier Pascual, assenyala: “la nostra missió com a fira de referència és visibilitzar la innovació i la circularitat de la indústria del plàstic i el cautxú, facilitant un espai útil on empreses i professionals facin negocis, intercanviïn coneixement i presentin casos d’èxit i solucions d’avantguarda que avancin en la transformació del sector cap a un model més circular, competitiu i innovador”.

Evolució de l’espai Rethinking Plastics

Equiplast 2026 també fa un salt qualitatiu important en el seu programa d’activitats amb l’evolució de l’espai Rethinking Plastics, que serà el punt de trobada amb les últimes tendències i la innovació en plàstic aplicades a nombroses indústries.

Aquesta iniciativa, per primer cop, inclourà una àrea per a la presentació de casos d’èxit d’ús de plàstic sostenible en sectors com el packaging, l’automoció o la construcció, entre altres, així com conferències, taules rodones sectorials i sessions de networking.

Entre els projectes que s’explicaran en aquest fòrum, se seleccionarà el més disruptiu en termes de sostenibilitat, que rebrà el reconeixement “Best in Class”. Aquesta distinció li atorgarà un protagonisme especial a la Gala Dinner conjunta amb Expoquimia, que se celebrarà el 3 de juny de 2026, al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), i que reunirà més de 700 representants empresarials, institucionals i econòmics del país.

En aquest sentit, Equiplast fa una crida oberta a l’ecosistema del plàstic i el cautxú per identificar els millors projectes de sostenibilitat ja aplicats a indústries usuàries del plàstic amb l’objectiu de configurar el programa del Rethinking Plastics. Els expositors poden presentar candidatures fins al 30 de setembre de 2025.

Paral·lelament, l’espai Rethinking Plastics inclourà, novament, un showroom de productes fabricats amb plàstic reciclat o d’origen renovable, biodegradable i/o compostable. En aquesta exposició s’hi podran veure exemples reals que il·lustren com el plàstic té moltes altres vides i pot oferir solucions sostenibles i innovadores a múltiples sectors. Com a novetat, els cinc millors productes de la mostra rebran el Premi Rethinking Plastics en les categories d’automoció i mobilitat; productes de consum i tèxtils; així com construcció i mobiliari. També s’atorgarà un Premi Especial a la circularitat.

Al mateix temps, Equiplast està configurant, en col·laboració amb amec, un Programa de promoció internacional i compradors convidats en mercats clau per promoure trobades de negoci entre els expositors amb vocació exportadora i els visitants d’altres països. En aquesta edició, l’organització preveu que més del 13% del total d’assistents sigui internacional.

Finalment, Equiplast 2026, en col·laboració amb el Centre Español del Plàstic (CEP) i altres entitats sectorials, presentarà una nova edició ampliada de l’estudi sectorial del plàstic, que oferirà una radiografia actualitzada d’aquesta indústria a Espanya. Basat en l’anàlisi de més de 3.700 empreses, l’informe destacarà el pes del plàstic com a motor econòmic transversal i incorporarà, per primer cop, una comparativa amb el context europeu. Una eina clau per entendre l’impacte real del sector del plàstic i reforçar la seva competitivitat.

Més sinergies amb Expoquimia

Una edició més, Equiplast compartirà dates i recinte amb Expoquimia, la trobada internacional de la química i les indústries de procés que, per la seva banda, presentarà solucions químiques innovadores i sostenibles per millorar els processos productius de diferents sectors manufacturers, entre ells el plàstic. Plegades, ambdues fires sumaran més de 800 empreses i prop de 21.000 professionals, generant una potent connexió entre dos sectors fonamentals per a l’economia industrial i especialment alineats pel que fa a nous materials, reciclatge químic i transformació sostenible.

Entre les activitats compartides destaquen l’Engineers Day, una jornada centrada en posar en valor l’enginyeria industrial, i la Gala Dinner, un esdeveniment exclusiu de networking amb empresaris i directius d’ambdós sectors al més alt nivell, com ja s’ha mencionat.

Barcelona, juny de 2025

Imatges (edició 2023) aquí

Maria Dolors Herranz
Tel. 93 233 25 41
mdherranz@firabarcelona.com