La nova experiència de compra guanya presència aquesta campanya de Nadal

Establiments per viure experiències immersives, espais on els cients poden testar multitud de productes, comerços amb realitat augmentada. La transformació digital està canviant les regles de joc del retail i avui en dia ja no té sentit parlar de botiga física o de botiga digital, les barreres s’estan diluint a favor d’una nova experiència de compra híbrida. Una nova botiga que fa ús la tecnologia per millorar l’experiència del client i que combina les millors virtuts dels dos mons. Durant les festes de Nadal aquest nou model es consolida com una de les principals tendències del moment.

Click & collect (comprar online i recollir a la botiga física), Research Online, Purchase Offline (buscar online i comprar a la botiga) o Store-to-Web i Web-to-Store (orientar el client a la web perquè pugui comprar un producte que no es troba a l’establiment, o a l’inrevés) són algunes de les estratègies comercials que combinen el món online y offline, que s’estan popularitzant els últims anys, i que han vingut per quedar-se. També a Espanya.
Malgrat això, a casa nostra aquesta tendència encara té camp per recórrer i  durant la campanya de Nadal la tradició seguirà empenyent amb força i les botigues físiques continuaran sent l’espai preferent pels espanyols per fer-hi les compres, amb el comerç electrònic a l’alça però encara a distància. Així ho indica  “l’Estudi Nadalenc 2018” de la consultora Deloitte, que constata que el 73% de la despesa total durant festes es realitzarà en comerços convencionals i el 27% online, si bé aquest últim creix un 5,3% respecte l’any passat.
A diferència del que podia semblar fa uns anys amb la irrupció del comerç online, la botiga tradicional viu una segona joventut. Des del 2015 els consumidors que compren almenys un cop per setmana en establiments físics han crescut del 36% al 44% a tot el món, i a Espanya, del 40% al 46%, tal com recull l’informe Consumer Insights Survey 2018 de consultora PwC. Al mateix temps, però, el comerç a través de dispositius mòbils també està creixent i ja suposa el 17% del total, molt a prop de la comerç a través de l’ordinador. En definitiva, l’augment de la compra online i offline corroboren la demanda per part dels clients d’una experiència omnicanal, híbrida entre botiga i mòbil.
Segons la directora de Retail & Brand Experience World Congress, Alba Batiste, “de ben segur que durant aquesta campanya de Nadal es notarà molt aquesta simbiosi entre el món online y l’offline. Una tendència de present i futur al nostre país que encara ha de créixer molt els propers anys, especialment entre el petit comerç”.
El retail, de Barcelona al món
Per tal d’analitzar aquestes i altres tendències de present i de futur, així com les noves oportunitats que genera l’onada d’innovació tecnològica al sector del comerç al detall, el proper mes de maig se celebrarà la primera edició del Retail & Brand Experience World Congress. Un nou esdeveniment d’àmbit internacional organitzat per Fira de Barcelona que reunirà, del 27 al 29 de maig al recinte de Gran Via, els principals experts en la matèria per debatre sobre la transformació digital d’un sector clau en l’economia mundial que ha crescut més d’un 3% de mitjana anual des de 2015 i que genera un volum de negoci de més de 19 bilions d’euros a l’any i que només a Europa donant feina a més de 18,5 milions de persones, segons PwC.
Pel director de Negoci Propi de Fira de Barcelona, Salvador Tasqué “Retail & Brand Experience World Congress demostra el compromís de Fira amb la innovació i una aposta decidida per seguir dinamitzant la nostra economia, tot avançant tendències i presentant novetats en un moment en què el comerç detallista està enmig d’un procés que està canviant les regles de joc i assentant les bases del futur del sector”.
Per la seva banda, la directora de l’esdeveniment, Alba Batiste, assegura que “calia un esdeveniment que analitzés el moment de canvi que viu el sector des d’un punt de vista general. La principal diferència amb altres propostes existents és que no fem distinció entre comerç online i offline sinó que situem el consumidor al centre, atès que el procés de compra pot començar per un canal i acabar-se en un altre, i sota aquesta premissa estructurem el congrés i el saló”.
Retail & Brand Experience World Congress tindrà un enfocament adreçat al desenvolupament de negoci, amb especial atenció en l’impacte real que la tecnologia ja està tenint en els comerços. “L’objectiu és analitzar la multitud de dades que es generen amb la digitalització del procés de compra per treure’n partit, comprendre les necessitats el consumidor, detectar com funcionen les noves modalitats de compra en relació amb els nous canals de distribució, els nous productes i les noves formes de vendre”.
En aquest sentit, hi ha haurà una gran varietat de temàtiques que entraran en discussió al congrés. Entre elles, destaquen la digitalització de les botigues, el màrqueting digital, l’experiència de l’usuari, la cadena de subministrament, les noves solucions e-commerce i innovadors serveis IT, el big data, i els nous models de negoci. “Sumarem coneixement amb solucions i una plataforma de noves propostes, amb una part molt experiencial que mostrarà com la tecnologia pot impactar sobre el negoci minorista”, afegeix Batiste.
La primera edició de Retail & Brand Experience World Congress se celebrarà del 27 al 29 de maig de 2019 al recinte de Gran via de Fira de Barcelona i comptarà amb un centenar de ponents, una zona expositiva amb 120 empreses presents, així com també 75 startups, 25 de les quals participaran en una competició entre les millors empreses de nova creació del sector retail, i les 50 restants formaran part d’una àrea d’exhibició comercial.
Barcelona, 20 de desembre de 2018