El sector de la piscina preveu facturar 1.274 milions d’euros, un 6% més que el 2018

Aquest 2019 serà un nou any de creixement sostingut per al sector de la piscina a Espanya, evidenciant la bona salut de les seves empreses i el dinamisme d’un mercat molt receptiu a les innovacions. El sector espera tancar l’exercici amb un volum de negoci de 1.274 milions d’euros, gairebé un 6% més que l’any anterior, segons indica el Baròmetre sectorial realitzat per l’Associació Espanyola de Professionals del Sector Piscina (ASOFAP) i el saló Piscina & Wellness Barcelona, ​​que se celebrarà del 15 al 18 d’octubre al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona.

Entre els participants en aquest estudi -que recull les opinions de 228 empreses-, figuren fabricants i distribuïdors de productes, equips i tecnologies per a piscines, així com constructors, instal·ladors i empreses de manteniment repartides per tota la geografia espanyola. El clima de negoci reflectit en el Baròmetre és, en línies generals, molt favorable per a aquest 2019: dos terços de les empreses superaran en volum de negoci -la majoria entre un 5% i un 10% de creixement- dels resultats de l’any passat, un terç preveu mantenir-se estable respecte a l’exercici anterior, i només el 5,7% restant obtindrà pitjors resultats que el 2018.

Aquesta bona marxa del negoci actual es manifesta, a més, en l’Índex de Confiança Empresarial 2019-2020, que se situa en 43,7 punts, i que mesura tant sensacions i seguretat dels empresaris, com a dades reals de negoci. El 56,1% de les empreses consultades considera favorables les seves perspectives de negoci per a aquest 2019; un 39,9% normals i un 3,9%, desfavorables.

Aquest nivell de confiança és menor que en anys anteriors (68,5 en 2017-18, i 63,5 punts en 2018-19) el que sembla anunciar un alentiment del creixement de negoci per a les empreses del sector piscina al 2020, segurament motivat per la incertesa econòmica. No obstant, el 44,3% de les empreses del sector s’espera que 2020 sigui un any favorable; el 46,9% preveu un creixement normal, mentre que el 8,8 té unes perspectives desfavorables.

Per al president de ASOFAP, Pedro Arrebola, “el Baròmetre reflecteix la fortalesa del sector de la piscina espanyol que encadena cinc anys de creixement sostingut i que ha aconseguit equilibrar les oportunitats de negoci en mercats com la nova construcció, la rehabilitació i sobretot el manteniment, que guanya pes amb l’augment de la demanda de productes i serveis d’alt valor afegit“. Segons Arrebola, la clau per incrementar els nivells de confiança és seguir incidint en la innovació i en la professionalització del sector.

Creix la nova construcció
Espanya és el quart país del món i el segon d’Europa en nombre de piscines amb un parc actual d’1,3 milions d’unitats (entre les d’ús residencial i les d’ús públic i col·lectiu). Es tracta, per tant, d’un mercat madur amb especial atractiu a l’apartat d’equipament, manteniment, rehabilitació o reforma integral d’aquestes instal·lacions.

En l’any en curs s’aprecia un important repunt de la nova construcció, especialment en l’àmbit d’ús públic i col·lectiu. Des ASOFAP estimen que el 2019 es construiran a Espanya 26.000 noves piscines, un 6% més que el 2018.

Aquest fet queda constatat en el Baròmetre on la nova construcció augmenta el seu pes entre les principals línies de negoci del sector representant el 36,8%, mentre que la renovació arriba al 27,5%, i el manteniment de piscines, el 35,6%.

Pel que fa al tipus de piscines segons el seu ús, el 64% del negoci de les empreses s’enquadra en la instal·lació o manteniment de piscines residencials, és a dir, les situades en cases de particulars. Mentre que el volum de negoci provinent de les piscines d’ús públic i col·lectiu (comunitats de veïns, establiments turístics, parcs aquàtics i centres esportius) representa un 36% del mercat.

Digitalització i sostenibilitat, principals tendències
La majoria de les empreses del sector piscina assenyalen com a principals reptes abordar la manca de professionals qualificats, l’intrusisme, i l’absència de titulacions formatives oficials relacionades amb la instal·lació i manteniment de piscines. Creix la preocupació entre les firmes del sector pels aspectes tècnics clau per dur a terme la seva activitat, com és el cas del marc regulador i les disparitats de criteris normatius entre comunitats autònomes, així com l’absència de manuals tècnics de referència per als professionals del sector.

Pel que fa a 2018, al sector li inquieta menys els efectes de la venda on-line de productes per a piscina però veu necessari solucionar el desconeixement del consumidor sobre la solvència tècnica de les empreses.

Quant als productes més demandats aquest any, els equips d’electròlisi de sal encapçalen el rànquing, tot seguit, els sistemes d’il·luminació LED, les solucions d’automatització de processos, com és el cas dels robots netejafons o els sistemes de dosificació i control segueixen tenint una alta demanda. Així mateix, aquest any el Baròmetre confirma la consolidació de la demanda d’innovacions que potencien la connectivitat (IOT) i que generen nous serveis associats a la piscina. Paral·lelament s’aprecia un augment en la implementació de solucions que potencien la sostenibilitat en el sector (sistemes d’estalvi energètic de l’aigua, sistemes de climatització amb panells solars, cobertes, etc.).

El president de Piscina & Wellness Barcelona i president executiu de Fluidra, Eloi Planes, destaca que conceptes com smart, qualitat de l’aigua, digitalització i benestar transformaran en aquests dos pròxims anys la forma en què el sector presenta les seves innovacions als clients finals. “Les companyies més que productes vendran serveis al voltant de la piscina”, ha pronosticat Planes, una tendència que també recull el Baròmetre que presentarà els seus resultats més àmpliament durant la celebració de la fira.

El sector de la piscina a Espanya està format per 2.500 empreses que donen feina a 70.000 persones directament i indirectament.

Sobre ASOFAP
L’Associació Espanyola de Professionals del Sector Piscina (ASOFAP) és l’entitat que integra i representa a tota la cadena de valor del sector (fabricants, distribuïdors, industrials-professionals de la piscina i mantenidors). Entre els seus objectius hi ha la major professionalització i internacionalització del sector a través de mesures formatives i acords transfronterers, l’aprovació de normatives que regulen el sector, la lluita contra l’intrusisme professional i la representació del sector davant les diferents administracions i la societat.

Sobre Piscina & Wellness Barcelona
De periodicitat biennal, és un dels salons de referència en el calendari internacional del sector de la piscina i el de més internacionalitat d’Europa en la seva especialitat. Està organitzat per Fira de Barcelona en col·laboració amb ASOFAP. En la seva propera edició, que tindrà lloc del 15 al 18 d’octubre, reunirà més de 350 expositors directes de 25 països al recinte de Gran Via.

Barcelona, 3 d’octubre de 2019

Imatges de la roda de premsa disponibles aquí

Imatges del saló (edición 2017) aquí

Gloria Dilluvio / Maria Dolores Herranz